Christoffer Columbus og naturlige grotter i Santo Domingo

Den siste dagen i Santo Domingo (hovedstaden på Den Dominikanske Republikk) ble brukt til å besøke graven til Christoffer Columbus, og til å se på de naturlige grottene som ligger øst i byen. Første stopp ble frokost i al Conde, gågata, på et sted vi dro den første dagen, hvor vi ble veldig fornøyde med pasta og reker, så vi tenkte det var verdt et nytt besøk før avreise. Vi lot oss sjarmere av en liten gutt som jobbet der, som hadde helt blondt hår og lagde musikk med to flasker med ris, og danset seg igjennom kafeen ved flere anledninger. Er ganske sikker på at han hadde et ekstra godt øye til Johanne, for han var veldig opptatt av å se om hun kikket på han. Haha, veldig søtt!

Neste stopp ble vår faste taximann for å spørre etter en god pris til monumentet og grottene, og selv om det var noe overpriset, tok vi til takke med det han hadde å tilby oss. Han kjørte oss rundt dagen før også, til den botaniske hagen, og her er noen av bildene mine fra den turen (har endelig fått låne en USB-kabel til overføre bilder med, jippi);

Et eldgammelt, og veldig kult, tre i den japanske delen av parken.

Vi fikk oss en liten venn i parken, og han var med overalt.

Men dette var egentlig ikke det jeg skulle vise. Tilbake til monumentet og graven til Christoffer Columbus, som vi besøkte i går. Vi betalte inngang og fikk en guidet tur (på spansk) på kjøpet. Mannen som guidet oss snakket umenneskelig fort og det var veldig tydelig at alt han sa var innøvd og repetert hundrevis (sikkert) av ganger, og til og med da han viste oss en av fire inntakte mayakalendere i verden (tror jeg), sa han det med en stemme som oste av kjedsomhet. Karoline fungerte som oversetter, men det var ikke så lett ettersom han aldri tok pauser og gikk veldig rask videre fra rom til rom. Monumentet består av små rom inndelt etter land, og rommene er fulle av donerte tradisjonelle instrumenter/klær/redskaper og så videre, fra hvert land. Det er hovedsakelig fra andre latin-amerikanske land, men også noen asiatiske land. Det var veldig fint og se på, men det gikk veldig fort i svingene, og det var begrenset hva man fikk med seg. Her er noen bilder;

Fremsiden av monumentet. Det er formet som et kors, og i midten av korset er graven til Columbus.

Her er vi foran graven (og vi føler oss ikke noe kleine i det hele tatt). Alt i alt, et bra bilde.

Maya-kalenderen! Den var veldig fin, og jeg skulle aller helst gransket den mye nærmere, men det ville ikke guiden. Han hastet videre, og da var det bare å henge seg på. Et lite bilde ble det tid til, da.

Monumentet var laaangt!

Etter monument-besøket dro vi enda lenger øst, til de naturlige grottene vi hadde hørt så mye skryt om. Og de var virkelig fine! Bilder sier som kjent mye mer enn ord - ta en kikk og døm selv;

Den første grotta - se så blått vann!

Blue lagoon

Båten som tok oss videre innover, til den "åpne grotta".

Fabelaktige omgivelser.

Denne grotta er idag åpen, men var lukket før. Tror jeg. Veldig, veldig fint i alle fall!

Den var alt for idag, i morgen kommer et innlegg om dagens utflukt til Jarabacua - paradis på jord! Her tok vi årets første bad, i fjellvannet på dominikanske - herlig! Alt om turen i morgen! Buenos noches!